Segíthetek...

 2012.01.17. 22:32

      Amikor egy intézetben autista gyermekekkel találkoztam, először egy világ omlott össze bennem. Akkoriban sokat olvastam róluk, alig vártam, hogy élőben is beigazolódjon a sok okoskodás.
Nem ez történt.
      Arctalan, támpont nélküli térben találtam magam. A kezükkel láttak, a fülükkel néztek, a szemükkel hallgattak.
      Aztán leguggoltam az egyik mellé,gondoltam, mit veszíthetek.Akkor észre sem vettem, csak elmerültem a világában. Tíz év után is pontosan fel tudom idézni a műanyag gömböt, amit bámultunk. A szájában forgatta, minden egyes kicsi darabot újra és újra átélve. Elüt a lényem,az egom, az időm. Kinyílt a tér, és láttuk a színes fényeket. Az összetört időcserepek cseppenként simogatták a létezést újra és újra és újra.Nem volt védelme az arctalanságban választható szerepek között, közel volt hozzám, de mégis távol. Az individuum bűntelen templomába zárva ücsörgött, hagyta, hogy ki be járjak nincstelensége színpadán. Az élményt úgy adta át, hogy nem vett el cserébe semmit, tudatom tehát a képszerű emlékezés helyett térben mentette el.
      Szédülten álltam fel, talán húsz perc is eltelt. A folyosón csoportokban mentek kezet mosni. Óvodás korúak voltak.
      Az egyik kisfiú a szemembe nézett. Mélysége korlátlan volt, és megállíthatatlan. Bölcsessége, mely parlagon hevert egy kútból üvöltött néma kiáltással.
Úgy éreztem lelassulok és hátrafelé újra nekiütközöm az idő falának, melyen ő könnyedén, tünékenyen lépett át, mint a lélek ködén a halvány őszi csillagok.Zavart félelemmel sodródtam közöttük, tisztelve nevelőiket. Úgy éreztem, soha nem láttam még ilyen leplezetlen őszinteséggel az érzékszervek vizuális csapdáit, a virtuális valóság, melyet egy egész korszak társadalma igazol vissza elveszett.
     Az utcára lépve szinte futottam, kisemmizve, elvesztve a sok hasznosnak gondolt előre gyártott elméletet. Nem én sírtam, a könnyek a szememből jöttek, de idegenek voltak és árulók. Velük akartam maradni örökre, de fél órát sem bírtam valójában.
     A találkozás misztikuma nem halványult bennem.Segíteni szerettem volna, de egy életre megtanítottak, hogy semmit nem ér az előre elhatározott, önmagunkból eredő, magunkat ajánló dicsőség.
     Ma már terápiákat tartok.Azóta tudom, az autista gyermekektől kaptam életem első, és talán legfontosabb tanítását: csak akkor segíthetek, ha együtt mozgok a létezéssel, az élet bármilyen formájának empatikus tiszteletével.
     Ahol két lélek kíváncsisága kérdéssé válik, együtt találhatnak válaszokat. Ahol két ember világa azonosul, akár egyetlen, tiszta pillanatra, ott Isten megjelenik. Kinyílik az individuum végtelen eszköztára, időtlen intuíciókkal tanít a tolerancia cselekvő bölcsességére.
Nekik nem segíthettem. A tapasztalat, amit tőlük kaptam segít segíteni másokon.

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagblog.blog.hu/api/trackback/id/tr843572303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2012.01.18. 13:37:09

Régen olvastam már ennyire empatikus írást, minden tiszteletem érte. Azért is, mert ezt így átélte, és azért is, mert volt annyi nyelvi kifejező készsége, láttató ereje, hogy ezt így megírja a szerző.

Van azonban egy dilemmám, ami szeritnem minden segítő foglalkozásút gyötör: meddig szabad empatikusnak lenni: Hiszen ha nagyon beengedem az ő világát az enyémbe, akkor én is így járok, mint a szerző. KIsemmizett leszek, pontosabban kiütött. Mint aki K.O.-pofont kapott a ringben, pedig nem is a ringbe készült. Ha pedig ilyen leszek, akkor én magam hogyan leszek képes segíteni?

Engem ez is érdekelne. Javaslom, hogy a következő post témája ez legyen...

Köszsönöm az írást.

katuska58 2012.06.20. 21:59:52

mar régen olvastam olyan cikket ami ennyire meghatott.Gratulálok a szerzőnek,és halkan megjegyezném,hogy éppen az a szép és egyben nehéz is,hogy át tudjuk érezni mások baját.Az ember attól válik emberré,hogy nem közömbös mások sorsa iránt.Valóan nem mindegy,hogy az ember le tudja e rakni a terhét munka után és úgy haza menni,mert gondolom az sem kis dolog.Nagyon kevés ember mondhatja el magáról,hogy tanult egy autista gyerektől méghozzá sokat,mert álltalában az emberek irtóznak a betegektől,mert nem tudnak velük mit kezdeni.Én öregek otthonában dolgozom.nagyon szeretem a munkám,de ezt a munkát másképpen nem is lehet csinálni.Gyakran látok öregeket meghalni és mindig kicsit én is meghalok velük.Ugynakkor nap mint nap érzem hálájukat,szeretetükek,ami engem éltet.
süti beállítások módosítása